måndag 18 juli 2016

Dagens jakt på en bra fågelbild

När man ger sig ut med kameran för att fota fågel hoppas man ju alltid på att få se någon ovanlig fågel eller få en ännu bättre bild  än vad man fått tidigare. Oftast blir det det ju inte som man hoppats.
Dagens tur gick först till Sisjön i hopp om att få en riktigt bra närbild på storlommarna. Tyvärr simmade de långt ute på sjön. Alldeles för mycket folk i rörelse för att de skulle våga sig nära stränderna. Så här blev resultatet i alla fall.

Storlommar långt ute på Sisjön

Insåg att det inte var någon ide med att vänta ut lommarna i Sisjön så jag åkte till mina vanliga jaktmarker, Amundön. Där fick jag först syn på en stolt storskrakeunge som just fångat en lite plattfisk som han snabbt satte i sig.

Storskrakeunge med nyfångad fisk


Sen såg jag till min stora glädje att hägern var tillbaka. Den var tyvärr på långt håll.

Smygande häger i vassen


När jag kom till hästhagen fick jag  syn på en andra häger. Jag började smyga mig närmre den och kom  till slut på det avstånd på ca 75 m då den brukar bli orolig. Så även denna gång. Den lyfte och flög iväg, och inte heller denna gång lyckades jag få en bra hägerbild. Det får bli fler försök.

Häger på 75 m avstånd
Bortflyende häger
På vägen tillbaka kom det först några kanadagäss flygande och sen en skarv.

Kanadagås


Storskarv
Storskarv

Detta blev resultatet av dagens fototur. Även om det inte blev någon särskilt bra bild så var det i alla fall skönt ute i naturen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar